zondag 3 april 2011

Trendwatcher: Carl Rohde

Carl Rohde is een cultureel – sociologische onderzoeker en academisch trendwatcher. Carl zijn werk bestaat vooral uit mentaliteitsveranderingen in kaart brengen voor de samenleving als geheel en voor generaties en doelgroepen daarbinnen.
Vele bedrijven zoals; Unilever, Heineken, Wrangler en nog vele andere bedrijven, hebben in het verleden gebruik gemaakt van zijn lezingen, brainstorms en diensten.
Jarenlang heeft Carl onderzoek gedaan op de Universiteit van Utrecht naar de ‘soft spots’ van diverse generaties. Het onderzoek bestond uit: collectieven verlangens en ambities, de collectieve zorgen en interesses van de computergeneraties, de babyboomers, 55 plussers.
Voorbeelden van trends waarmee Carl werkt zijn:
Ø  De metroseksualisering van de man (wereldwijd). Enerzijds nemen mannen meer en meer vrouwelijk waarden (zoals meer en beter communiceren) en vrouwelijk gedrag over (zoals consumeren en shoppen). Anderzijds willen ze juist daardoor af en toe een stoer cowboy of Jack Ass moment.
Ø  De opkomst en groeibewegingen van de beleveniseconomie.

Tegenwoordig is Carl ook lector aan een nieuwe Fontys opleiding ‘Quality Life Style Studies’.
In 2010 is Carl benoemd tot beste trendwatcher van het jaar. De jury heeft Carl als winnaar gekozen op basis van zijn indrukwekkende internationale expansie op het gebied van trendwatching en professionalisering in het afgelopen jaar.
Naast alle werkzaamheden heeft Carl ook nog een eigen online trendwatchbureau ‘Science of the Time’.

                                         

Bronnen:






Geen opmerkingen:

Een reactie posten